Baie lekker hier! - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu Baie lekker hier! - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu

Baie lekker hier!

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

16 September 2013 | Zuid-Afrika, Kimberley


De afgelopen dagen waren vrij rustig. Vrijdag was ik de hele dag vrij. Deze dag heb ik besteed aan school. Jaja ook dat moet gewoon gebeuren helaas! Ik heb een plan geschreven over hoe ik mijn stage en onderzoek hier ga uitvoeren. Best handig maar wel onwijs veel werk! ’s Avonds heb ik het eten gekookt. Frietjes met kipvingers, visvingers, mini saucijzenbroodjes, sla en groente. Een vreemde combinatie maar wel erg lekker. Zaterdagmorgen ging ik samen met Sandy en Yvette naar Arjen. Sandy ging een uurtje paardrijden. Yvette en ik zouden een gesprek hebben over ons onderzoek. Je raad het waarschijnlijk al, dit ging niet door. Achja geen probleem, nu konden we heerlijk genieten van de zon. Heel vervelend… Na een uurtje kwam Sandy weer terug. Weer terug naar huis hebben we Zoë en Boris meegenomen. Zij wilden graag een dagje bij ons zijn. Na even twijfelen bleven ze zelfs gezellig slapen. Halverwege de dag kregen we bezoek van drie IVK docenten. Zij zijn hier een week om te kijken. Leuke mensen en erg enthousiast over onze plek. ’s Avonds heb ik weer het eten gemaakt. Dit keer gingen we voor de pizza. Deze was erg lekker. Helaas duurde het wel drie uur voor ze klaar waren. De oven hier werkt best vreemd. We zijn er nog steeds niet uit hoe hij nou precies werkt;) Na het eten hebben we nog heerlijk weerwolven gespeeld, dit blijft een fantastisch spel! Rond half 10 zijn we gestopt en gingen we op zoek naar ons lekkere bedje. Best wel laat voor Afrikaanse begrippen.
Zondag morgen zijn we weer op bezoek geweest in de tronk (gevangenis). Deze keer zat ik bij een andere groep, oudere gevangen niet gevonnist. Dit was een vrij kleine groep. Ze waren veel rustiger en durfden weinig te zeggen. Best wel jammer! Na het bezoek hier mochten wij door naar een andere groep waar de leerkrachten waren. Dit kwam omdat wij al vrij snel klaar waren. Deze groep was wat jonger. Het opvallende hier was dat ze in hun eigen kleren liepen. Er was daar een jongen die heel druk bezig was met en werkpak maken. Dit zag er echt heel goed uit, hij was er echt trots op! Zo mooi op dat te zien. Andere jongens waren geïnteresseerd in een Nederlandse Bijbel, daar konden ze meer van leren zeiden ze.
Na het bezoek aan de tronk gingen we gezellig braie (bbq) bij Herman. Een van de mensen van de methodisten kerk. Dit was erg gezellig. Op de braie kwamen mega grote vissen, haha die heb ik natuurlijk niet gegeten. Gelukkig was er ook vers brood en heerlijke salade en kleine stukjes worst. De rest van de middag waren we lekker vrij. Nu konden we nog even genieten van de heerlijke zon of onze verslagen bijwerken;)


Drukkie voor allemal!

  • 16 September 2013 - 15:20

    Janine:

    Hey Mirte!

    Fijn dat het goed met je gaat en leuk om al je verhalen en belevenissen te lezen.
    Geniet volop en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Groetjes,
    Janine

  • 16 September 2013 - 15:36

    Gerrit:

    Hallo Lieve Mirt,

    Leuk al die verhalen en wat kook je veel;). Wij hebben zoals je weet een lekker weekendje havomeiden gehad. De groep was wel een beetje klein maar zondag waren we toch met 22 mensen.
    Zaterdag hebben we gevaren op de Berkel met een zomp en 's avonds een eigen gemaakte kookworkshop gedaan en wat moest ik samen met Ed maken??? Coucettesoep!!! Iets wat ik niet lust dacht ik maar hij smaakt best wel lekker. Zondag na lekker uit te hebben geslapen hebben we met z'n allen ontbeten om daarna naar Laren te gaan om daar te gaan boogschieten. Je had twee borden de enen voor de oudjes zoals de jonkies ons noemen. De oudjes waren veel beter maar hebben de jonkies toch maar laten winnen. Tussen de twee borden stond een stok met daarop een appel. Wie de appel eraf schoot kreeg een fles wijn. Carlein schoot de stok dwars door midden en jaja ik schoot de pijp door de appel en verdiende een flesje wijn. 's avons lekker even met jou gebeld zodat we weten wat wij in zuid Afrika gaan doen. Heel veel plezier met alles wat je doet en vergeet niet hivagdivjh.
    Paps

  • 16 September 2013 - 18:55

    Anouk:

    Hee meis,
    Wat een super leuke verhalen en lijkt me zo leuk die zuid-afrikaanse taal..
    Ik hoop dat je nog veel mee mag maken van de afrikaanse cultuur, veel plezier!
    Liefs, Anouk

  • 16 September 2013 - 19:13

    Jannet:

    Heey Mirtleuk om je belevenissen te volgen. We hebben je wel gemist hoor bij het vriendenweekend. Zoals je pa al heeft geschreven hebben we het weer erg gezellig gehad. helaas geen Weerwolfje dit jaar. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen. Dan ben jij er hopeliijk weer bij om het spel te leiden. De courgette soep van je pa en Ed was trouwens heerlijk! Tias, Manon en ik moesten stokbrood met een heerlijk prutje maken. Tias dacht ook dat hij het niet zou lusten maar heeft het vlgs mij met smaak opgegeten. Veel plezier nog en tot de vlg keer! X Jannet

  • 16 September 2013 - 22:22

    Iris:

    Hee Mirt!

    Wat een toffe verhalen! Ook dat je naar een gevangenis bent geweest en wat je daar hebt gedaan. Klinkt echt indrukwekkend. Ook leuk dat je steeds Afrikaanse woorden gebruikt haha.
    Veel plezier nog he! En het lesgeven gaat vast helemaal goed komen als ik het zo allemaal hoor!

    Liefs,

    Iris

  • 17 September 2013 - 10:08

    Lisanne Van Hierden:

    Hee mirt!

    Wat ontzettend gaaf! Ik zou nu zo graag het eerste beste vliegtuig pakken om je op te zoeken! Ik geloof dat je echt geniet, en de verhalen zijn zo bijzonder om te lezen!
    Ik vind het zo gaaf voor je, en wat een foto´s, zo prachtig!

    Heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende verslag!

    Liefs, Lisanne en de rest :)

  • 17 September 2013 - 18:29

    Gerrit:

    Hallo liewe Mirte.
    Wat 'n mooi foto's. Hoe is die weer eigelyk? Word dit al warmer? As ons doar is moet dit wel somer word!
    Die swembad lyk wel pret. Sit jy daar dikwyls in?
    Veel sukses die komende week en batie batie soen

    papi

  • 18 September 2013 - 08:11

    Richard:

    "Het is hier eksie-perfeksie" was ooit een reisTVprogramma.
    En als ik jouw reisdagboek lees, is 't daar ook fantastisch!
    Geniet ervan.

    Groet'n,

    Richard

  • 18 September 2013 - 17:11

    Marjon :

    Ha lieve Mirt,

    Wat gaaf, wat je allemaal meemaakt. Interessant hoor, dat gevangenis bezoek.
    Ook je foto's zijn aanlokkelijk. Is het huis met rieten dak en zwembad, jullie slaap- of woon gedeelte?
    Van welke school, die je beschrijft, is de foto?
    Ik hoop dat je zorgverslag nu goed is zo. Als je nog andere gedeeltes hebt dat ik na moet kijken, dan hoor ik het, he? (evt heb ik vrijdagmorgen nog even tijd.....)
    En zeg.... straks staan er zoveel woorden Zuid Afrikaans in je verslag dat de docenten niet meer weten of ze het goed of fout moeten rekenen...... :-)

    dikke kussie
    Mama

  • 18 September 2013 - 18:36

    De Zeufjes,:

    Hoi Mirte,

    Wat een mooie foto's en wat een mooi huis!! We kunnen ons goed voorstellen dat je daar geniet. :)
    En nog mooi weer, wel vervelend hoor zo'n morgentje in de zon zitten. haha.
    Beter als hier, het is hier koud en veel regen. We hebben de houtkachel al weer volop branden 's avonds.
    Wij creëren onze eigen zomer wel thuis :)

    Veel plezier en succes met je stage.

    Groetjes de Zeufjes

  • 19 September 2013 - 16:58

    De Boten:

    Lieve Mirte, we konden helaas niet op je afscheidsfeestje komen, maar ik dacht ik vind na een paar dagen best wel iets over je op internet en ja hoor!! Eureka!
    Ik begrijp dat je het onwijs naar je zin hebt, wat een avontuur zal het zijn. Leuk om je verslagen te lezen.
    Wij wensen jou een hele leuke en leerzame tijd en we blijven je volgen.


    Groetje van Cok en Marijke

  • 21 September 2013 - 20:05

    Bas:

    Hoi Mirte,

    Leuk om je belevenissen te lezen. Klinkt allemaal echt Afrikaans!!

    Heel fijne tijd gewenst en succes met je opdrachten.

    Bas

  • 21 September 2013 - 23:22

    Yvonne Duivenvoorden:

    Hoi Mirt,
    Heb net in een keer al je verslagen gelezen. Wat heb je al veel meegemaakt! Leuk om zo een beeld te krijgen van hoe het er voor je is. Ben stiekem best wel een beetje jaloers op je ouders dat zij jou binnenkort op gaan zoeken...Gaan ze dan in de schoolbanken zitten? Ben benieuwd hoe het les geven voor je zal zijn. Kunnen de kinderen je goed verstaan of heb je je eigen taal inmiddels al wat aangepast? Morgen gaan we met Ries zijn verjaardag een typisch twents spel doen, namelijk klootschieten. Best vreemd dat jij er dan niet bent, want volgens mij ben jij bij zo'n beetje elk familiefeestje wel van de partij. Met ons gaat het allemaal goed. We hebben niet van die spectaculaire verhalen als jij. Nieuwtje is wel dat Bink nu op kamers woont in Eindhoven. Hij zit voor vier maanden in onderhuur in een jongens studentenhuis. En het ziet er naar uit dat hij na die tijd grote kans maakt om er ook een eigen kamer te kunnen huren. Gelukkig komt hij in de weekenden nog wel steeds thuis. Hij heeft in Culemborg nog zijn baantje als pizza courier en hij speelt hier nog streethockey met zijn vrienden. Luit heeft auditie gedaan voor een toneelstuk met school wat ze gaan uitvoeren in het theater van Culemborg. Je begrijpt dat ik dit natuurlijk geweldig leuk vind en dat ik van harte hoop dat hij mee kan gaan doen. Teus begeeft zich nog steeds het liefst op het voetbalveld, maar gaat tegenwoordig ook naar de sportschool. Hij wil graag een goede conditie en er goed uitzien. Ik heb het heel druk met lesgeven en begeleiden van mijn studenten en in mijn vrije tijd roei ik. Moet dit wel rustig aan doen, want soms heb ik last van mijn rug (word een dagje ouder). Gerwin danst nog steeds veel.
    Mirt, nog een hele goede en leerzame tijd toegewenst. Doe de hartelijke groeten aan Arjen en zijn gezin. Het lijkt me voor hun wel heel fijn al die Nederlandse studenten. Ga jij zijn kinderen nog les geven? Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.
    Yvonne

  • 22 September 2013 - 17:33

    Marjan:

    Lieve Mirte,

    Wat klinkt het ontspannen allemaal. De heerlijke zon, de gezellige mensen die je ontmoet. De maaltijden klinken ook goed. Je eet dus goed begrijp ik uit jouw verhalen te lezen....daar maakte mams zich nogal druk om...maar je vader krijgt gelijk met zijn vaste opmerking:"alles komt goed!" Haha! Die bezoekjes aan gevangenen lijkt me best heftig. En wat bezonder de vraag naar een Nederlandse bijbel!

    Ben benieuwd naar de volgende verhalen.

    Dikke knuffel,
    Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 817
Totaal aantal bezoekers 13707

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 06 Januari 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: