baie geniet, werk en sport - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu baie geniet, werk en sport - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu

baie geniet, werk en sport

Blijf op de hoogte en volg Mirte

02 November 2013 | Zuid-Afrika, Kimberley

Hallo hallo,
Eindelijk weer een verhaaltje vanuit Zuid Afrika! Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ik niet zo lang op me moet laten wachten met nieuwe verhalen vertellen;)
Hier komt dan maar weer een lang en uitgebreid verhaal.
De afgelopen twee weken heb ik weer veel beleefd en gedaan. Zo ben ik samen met Monique, een andere pabostudent die hier drie weken zat, en een leerkracht van Bucklands door Breipaal gelopen. Breipaal is een township waar veel kinderen van Bucklands wonen. Ik had aan de leerkrachten gevraagd hoe het zat met de contacten met ouders. Het bleek dat ze vaak wel weten wie de ouders zijn, maar de ouders nooit zien of spreken. Daarom heb ik gevraagd of we misschien langs de ouders konden, op huisbezoek. Zo leren we ook de ouders kennen en leren zij ons kennen. Dit was heel interessant! We hebben maar een paar huizen gezien omdat we niet meer tijd hadden. Toch hebben we al heel veel informatie gekregen en veel verschillen gezien. Kleine huizen, grote huizen, klein gezin, groot gezin, mooie huizen, oude, kapotte huizen. Ik vind het heel bizar om te zien hoeveel verschillen er zijn in zo’n kleine township. Toch was het heel interessant. We hebben met ouders gesproken, maar ook met tante’s of opa en oma’s. Laat gelijk weer zien hoe de kinderen hier leven en door wie ze worden opgevoed. Zo wilde ik van een leerling heel graag weten hoe hij leefde en in wat voor gezin hij woonde omdat hij op school heel heel heel veel aandacht vraagt. Hier heb ik door het bezoek wel antwoorden op gekregen.
Afgelopen week hebben we op Bucklands schoolfoto’s gemaakt. Dit hadden ze nog niet eerder gedaan. Ik was heel benieuwd hoe dit zou verlopen, zou het een chaos worden of loopt het allemaal gestructureerd. Dit kon ik me namelijk niet echt voorstellen. Maar met een beetje hulp van ons liep het heel goed! De leerlingen kwamen per groep naar buiten en gingen bij elkaar staan. Eerst hebben we een foto gemaakt van alleen de leerkrachten, later met ons erbij. Hierna hebben we nog groepsfoto’s gemaakt met de groepsleerkracht. En jawel, de leerkrachten wilden ook nog met ons op de foto. Super leuk natuurlijk!
Verder gaat het op stage steeds beter en beter. Ik ben druk bezig met een onderzoek. En de leerkracht zijn heel geïnteresseerd. Ze vragen steeds meer en willen steeds vaker dat ik in hun klas kom lesgeven. Waar sommige leerkrachten juist heel terughoudend waren, worden ze nu steeds opener. Afgelopen week hebben wij als studenten ontzettend veel gelachen met de leerkrachten. Wij moesten hun eten proeven. Dit krijgen de leerlingen elke pauze. Lachen, gieren, brullen! Uiteindelijk viel het best mee en was het best wel te eten. Het is niet mijn favoriet, maar het is goed te doen;) De leerkrachten vonden het geweldig!
Naast het lesgeven ben ik ook nog een beetje sportief bezig. Ik probeer elke week in de rivier te gaan zwemmen. Heerlijk baantjes zwemmen naar de overkant. De Afrikanen verklaren ons voor gek. Zij zeggen dat er in de rivier slangen zwemmen die ons opeten;) Ze gaan ook echt niet met ons mee om te zwemmen. Sommige Afrikanen zijn echt bang om te zwemmen. Wij worden dan ook de zonnende studenten genoemd;)
Daarnaast ga ik nu ook fitnessen. Jaja jullie lezen het goed! Eigenlijk is het nog wel leuk ook. Maar dat komt natuurlijk omdat we met heel veel tegelijk gaan, dan is het gewoon gezellig;)

Zondag hebben we met de hele groep, plus Arjen, Jose, Zoë, Boris, de ouders van Lisan en Nikki en Teunis (de eigenaar van ons huis) gebraied. Dit deden we omdat de vader van Nikki zondag 50 is geworden. Een groot feest natuurlijk! Het was erg gezellig en heel lekker!

Gister hebben we de verjaardag van Zoë goed gevierd door gezellig maskertjes te doen, broodjes hamburger te eten en weerwolven te spelen. Heel gezellig met ongeveer 22 meiden in een huis;)
Vanavond gaan we weer braie. Dit keer om de verjaardag van Yvette en mij te vieren! :) Jaja, we hebben hier een hoop verjaardagen te vieren de komende weken.
En het nou het leukste nieuws van deze keer! Papa, mama en Joël zijn in town!! Morgen ga ik met hen mijn verjaardag vieren, de omgeving laten zien en gezellig bijkletsen en genieten. Volgende week heb ik lekker een weekje vrij en gaan we met zijn vieren Kaapstad en omstreken onveilig maken:)
Baie drukkies uit Suid Afrika!

  • 02 November 2013 - 12:54

    Adrie En Rita:

    Van harte gefeliciteerd. Maak er een gezellige dag van.
    Geniet maar fijn de komende week met je pap, mam en joel.
    Lieve groet, Adrie en Rita

  • 02 November 2013 - 22:03

    Maarten:

    Leukleukleuk!

    Geniet van je verjaardagsfeestje en je familie,
    Tof om te lezen dat het goed gaat.
    En leuk van je ouderbezoeken.

  • 03 November 2013 - 01:52

    Robin:

    hoi mirte,

    veel plezier komende week in kaapstad ;) geniet er lekker van en succes nog verderop in de stage ;)

  • 03 November 2013 - 10:44

    Lisanne :

    Lieve Mirte,
    Volgens mij ben jij onwijs aan het genieten! Ik ben erg jaloers op alles wat jij mee maakt!! Volgens mij zit jij alweer bijna op de helft van je verblijf? Moet je nagaan hoe snel het gaat!! Geniet met je familie! Ik spreek je snel weer :)
    Dikke kus!

  • 03 November 2013 - 19:25

    Bas:

    Hoi Mirte,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Extra fijn dat je ouders ook aangekomen zijn. Bedankt ze voor de kaart die ik gekregen heb!!

    Mooie verhalen, prachtige belevenissen, enorme ervaring. Blijf genieten en een heel fijne tijd!!!

  • 03 November 2013 - 22:51

    Opa En Oma Verschuur:

    Lieve Mirte,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Gezellig vanmiddag even je stem te horen.
    Leuk verslag weer gemaakt dor jou. Wat een leuk initiatief om huisbezoeken te gaan doen. Ook voor de eigen leerkracht een bijzondere ervaring denk ik. Fijn dat papa en mama er zijn en je grote broer,
    Fijne dagen toegewenst in Kaapstad.
    Wij zijn donderdagavond naar sisteract geweest in Scheveningen. samen met Tante Plony.
    Giteren zijn we naar belgie geweest en hebben een work-shop zilveren sieraad maken gedaan. Het was hartstikke gezellig en ik ben twee sieraden rijker. Ik heb een mooie speld gemaakt en opa heeft voor mij een heel bijzondere hanger gemaakt.
    Yvonne heeft een hanger en oorbellen gemaakt.
    We zijn vanavond weer terug gekomen uit Bergeijk.
    Nu meisje meer nieuws heb ik niet Knuffel van opa en oma. geniet nog even .Groeten aan pa, ma en Joel.

  • 05 November 2013 - 09:10

    De Zeufjes:

    Hoi Mirte,

    We keken inderdaad al weer uit naar je verhaal. Leuk om te lezen en je enthousiasme spat van het papier!! En ik kan me wel vinden in de angst van de Afrikanen. Ik zou voor geen goud in de rivier gaan zwemmen. IEh alleen het idee al dat er slangen in kunnen zwemmen zou ik er nog geen teen in stoppen. brr.
    De leerkrachten gaan je straks nog missen als je weer naar huis gaat. Jij leert een hoop van hun en zij leren veel van jou. Wel mooi als je zo je ervaringen met elkaar kunt delen.
    Heel veel plezier de komende tijd met je ouders en broer.

    groetjes
    Gert & Liesbeth

  • 05 November 2013 - 22:56

    Cok En Marijke Boot:

    Hallo Mirte, nog van harte gefeliciteerd en vooral heel veel plezier met je ouders en broer!!

    groetjes van ons.

  • 06 November 2013 - 12:53

    Yvonne Duivenvoorden:

    Hoi Mirte,
    Wat fijn om te lezen dat Gerrit, Marjon en Joel heelhuids bij je zijn aangekomen. De dag dat je ouders vertrokken stormde het enorm, hierdoor hadden ze ook vertraging begreep ik. Nog gefeliciteerd met je verjaardag, leuk dat jullie het samen in Zuid-Afrika konden vieren!
    Wat goed dat je huisbezoeken bent gaan doen. Ik hoop dat de pedagogiek studenten dit ook doen. Vanuit onze ecologische visie vinden wij het belangrijk dat opvoeders rondom een kind bij elkaar worden gebracht en met elkaar over de opvoeding van een kind spreken.
    Zoals je al hebt kunnen lezen, ben ik met Greet en Ries en Plony en Marijke en Bou en een buurvrouw naar Petra en Watze geweest voor een workshop zilversmede bij Petra. Het was erg leuk om te doen en we gingen allemaal blij met onze aanwinsten naar huis. Je moeder had het vast ook heel leuk gevonden, als ze er bij had kunnen zijn.
    Okay, ik ga weer verder met nakijken. Bij ons zijn de toestweken gaande....
    Groetjes aan alle bekenden, Von

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 13737

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 06 Januari 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: