Vakansie, afskeid neem en hard werk - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu Vakansie, afskeid neem en hard werk - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu

Vakansie, afskeid neem en hard werk

Door: Mirte Bosch

Blijf op de hoogte en volg Mirte

21 November 2013 | Zuid-Afrika, Kimberley

Vakansie, afskeid neem en hard werk

Allereers wil ek al die mense bedank die vir my een filmpie het gemaak vir my verjaardaë. Ek was baie verras en het baie geniet van die mooie film! Ek had nie gedag dat soveel mense dit vir my sou doen nie. Die film is baie mooi gewor!

Het is al baie lank gelee dat ek wat het geskryf vir Jelle. Ek kry selfs die vra van mense of dit wel goed met my gaan. Gelukkig gaan alles baie goed hier! Ek was baie druk en het baie geniet van die tyd die ek had met my ouers en boetie.

Op my verjaardaë syn sy by myn huis gewees om te kom kyk en die andere studente te ontmoet. Dit was baie gesellig. Die res van die daë het ek hom Douglas laat sien. Helas kon ek nie alles laat sien nie. Het was pay day naweek. Dan is het baie druk in die dorp en het baie mense veel gedrink. So ek het die huis van Arjen ( my begeleier) laat sien en ek was naar Broadwaters gewees. Daar het ons baie geniet by die water en lekker geswem. In die aand het ons by die geelhuis kos geeet. Dit was baie gesellig. Papa had gereël dat al die stoele was versier met ballonnen. By die nagereg had hy gereël dat daar een groot bord met lekkers was. Daarin was vuurwerk geset vir my. Ek ga die 21e verjaardaë nie meer vergeet nie. Dit was een baie bysondere ervaring!
Voor degene die toch liever in het Nederlands lezen zal ik de rest van mijn verslag maar gewoon in het Nederlands schrijven;)
Op zondag en maandag hebben we samen nog heerlijk genoten van Douglas. Op maandag heb ik ze mijn stageplekken kunnen laten zien. Op Bucklands kregen ze een grote rondleiding. Hierna heb ik ze wat rondgeleid in Douglas zelf en verschillende projecten laten zien. ’s Avonds had ik een afscheidsetentje omdat de volgende dag een van de andere studenten weg ging. Na het eten bleef ik bij papa en mama slapen omdat we de volgende morgen om 2 uur op weg zouden gaan naar Kaapstad.
In Kaapstad hebben we heerlijk een paar dagen genoten! Het was echt heerlijk om even een paar dagen weg te zijn en gewoon te kunnen genieten. Het voelde echt alsof we ouderwets op vakantie waren. Alleen zaten we nu niet in een caravan op een camping. Het huisje waar we in zaten was echt fantastisch! Een grote keuken met woonkamer, twee slaapkamers met een fantastisch, heerlijk, geweldig, groot tweepersoonsbed. Dit was echt genieten!! Daarnaast hadden we twee slaapkwamers waarvan in een een jacuzzi stond. Wauw, wat is dat lekker;)
In de week dat we in Kaapstad waren hebben we heel veel gezien en gedaan. Zo hebben we robbeneiland bezocht. Erg interessant om te zien. De boottocht er naar toe was verschrikkelijk, maar het eiland maakte veel goed. Zeker toen we ook nog een schildpad zagen lopen. Volgens de gids bracht dit geluk, als je nog op safari zou gaan dan zou je nu zeker veel dieren gaan zien. Nou en of, het heeft ons zeker geluk gebracht! De volgende dag gingen we naar Hermanus om walvissen en dolfijnen te spotten. Op het moment dat wij naar de kust lopen zien we daar 2 walvissen zwemmen. Heel dicht bij de kant, super gaaf. Vervolgens gingen we lunchen. Na de lunch liepen we weer naar de kust en ja hoor, daar waren de dolfijnen!! Zeker 10 bij elkaar. Meer geluk konden we niet hebben dachten wij. Maar het tegendeel werd bewezen. Weer terug richting Kaapstad zijn we halverwege gestopt om pinquïns te zien. En ook dat lukte! Zeker 100 bij elkaar. Fantastische beesten, echt genieten! ’s Avonds zijn we in Kaapstad nog de Tafelberg opgeweest want die was eindelijk na 3 dagen ook open! Helaas was het wel wat bewolkt toen we boven stonden. Maar toch super leuk om dit even meegemaakt te hebben;)
Op zaterdag hebben we een big five safari gedaan. Erg leuk om te doen, op één na hebben we ze ook allemaal gezien! Helaas alleen de luipaard niet. Wie weet welke dieren er allemaal nog meer bij horen?

Weer terug in Douglas begon de stage gewoon weer. Helaas alweer de officiële laatste week. Hierna zijn er toetsen en examens dus word het nog maar weinig lesgeven voor mij. Het ging allemaal zo snel! Aan het einde van vorige week hadden we een geweldige afsluiting met een sportdag. Voor het eerst werd dit georganiseerd op de school. Het was een geweldige leuke dag. Bijna alle studenten van hier hebben meegewerkt. Ook papa, mama en Joël waren erbij. Filmen, foto’s maken, ehbo’er en meesporten. Super leuk om papa, mama en Joël er ook bij te hebben en te zien hoe zij mee hebben gedaan de hele dag. Aan het einde van de sportdag werden er nog wat foto’s groepsfoto’s gemaakt met iedereen die erbij was en wie meedeed met de sportdag. Hierna werden de kinderen opgehaald en gingen ze naar huis. Heel bijzonder om te zien. In een klein busje, voor degene die mee geweest zijn naar Ghana of Oeganda, een busje waar wij ook in zaten, gingen ruim 80 kinderen!! Echt heel bizar om te zien. De kinderen stonden allemaal in een rij en ze bleven maar de bus in stappen.
Ek hoop jelle het baie geniet van die verhaal. Die volgende keer sal ek wat vinniger wees om te skryf. Hoe gaan het met jelle in Nederland? Ek hoor van my ouers dat het baie koud is daar. Oor 1 maand is ek ook weer in Nederland ek sal die son vir jelle meeneem!
Baie baie drukkie
Mirte

• 21 November 2013 - 17:23

Melissa:

WAUW mirte wat maak je mooie dingen mee!
    Geniet ervan!! Baie baie drukkie :))

• 21 November 2013 - 17:51

Esther:

We miss you Mirt, maar blijf nog even genieten!

• 21 November 2013 - 18:32

Ron:

We mis je baie baie veul. Geniet nog zoveel mogelijk lieverd. Dikke knuffel!

• 21 November 2013 - 18:42

Robin:

hoi mirte

80 kinderen in 1 zo'n baggerbussie :o ik vond die keer met 28 al vrij krap xD mooi dat nogsteeds alles goed gaat ^^ toch blijf ik me steeds verbazen hoeveel plezier jij hebt met het kijken naar dieren :p

nog veel plezier de komende maand ;)

gr. robin

• 22 November 2013 - 11:18

Iris:

Mirt,

Super leuk om eindelijk weer een verslag van je te lezen!! Was wel blij dat je op Nederlands overging :P.
    Ook fijn dat je toch nog een feestje had met je verjaardag. Over een maand gaan we dat natuurlijk nog eens over doen!

Oh en even een antwoord op je vraag: The Big Five: olifant, neushoorn, leeuw, luipaard en buffel. Jaja komt door wie is de mol :P

Veel plezier nog!!

baie baie drukkie

x

Iris

• 22 November 2013 - 18:03

Opa En Oma Verschuur:

Hoi Mirte,
    Wat een gezellig verslag van jou.
    Van je ouders hadden we al het een en ander gehoord en ook veel foto`s gezien.
    We waren zaterdag n.l direct naar Voorthuizen gegaan we waren stik benieuwd.
    Fijn dat je zo genoten hebt met hen erbij.
    Begrijp ik het goed was je niet zo bli jop de boot naar Robben eiland?
    Wat een bijzondere belevenis he.
    Opa en ik hebben het ook gedaan. en we waren erg onder de indruk.
    Gezellig he zo`n sportdag in Afrika. Fijn dat het die dag niet zo warm was.
    Wij genieten nu volop van de kou in Nederland.
    s`nachts is er al nachtvorst en op de dag met de wind erbij is het echt koud.
    Geniet nog maar even van het erg mooie weer , want dat wordt over een maand weer dikke truien en afkicken.
    Nu lieverd een knuffel van Opa en mij Liefs Oma

• 24 November 2013 - 11:33

Gerrit:

Hallo Liewe Mirte. Lekker dat jy nou ook renosters in die tuin het. Is hulle nie gevaarlik of is dit die liewe ras. Het hulle al name? Het jy Teunis nog gepraat en hoe was dit met die Brandjes. Hier is dit regtig afsien. Normaal as jy van vakansie terug kom dan val jy in temperatuur ongeveer 10 grade terug. Ons het 40 grade terug dat is wel even gewoond raak. Ons is druk besig met die voorbereidings van sinterklaas. Baie pret die laaste weke in Douglas en 'n hele dikke kus

Paps

• 25 November 2013 - 13:21

Ria:

Hoi Mirte,

Wij genieten van je verhalen.
    We hebben de foto's van je ouders gezien van hun vakantie.
    Daar zaten heel wat leuke foto's bij hoor.

Groetjes Oom Jan en tante Ria

• 26 November 2013 - 09:09

De Zeufjes:

Hoi Mirte,

Leuk zo'n stukkie in het Afrikaans. En wat een mooi verhaal weer. Je hebt echt een te gekke tijd daar.
    Nog maar een maandje, wat gaat de tijd snel. En we houden je eraan hoor!!! dat je de zon meeneemt.
    Als het hier dan lekker vriest en dan met het zonnetje van jou er bij, is het hier ook heerlijk weer :)
    We hebben al wat foto's mee gekeken die je naar Robin had gestuurd. Ontzettend mooi zijn ze. We hopen dat je nog meer foto's komt laten zien wanneer je weer terug bent.

We wensen je nog heel veel succes met de laatste loodjes.

Groetjes van Gert en Liesbeth