Les gewe , hard gewerkt en geniet - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu Les gewe , hard gewerkt en geniet - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu

Les gewe , hard gewerkt en geniet

Door: Mirte Bosch

Blijf op de hoogte en volg Mirte

22 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kimberley

Les gewe, hard werk en geniet

Ek ga probeer in het Suid Afrikaans te skrijf. De afgelopen daë ek heb hard gewerk op die skool. Het is echt fantastisch! Die kinders syn enthousiast en bly als ek in die klas is. Die taal is nie baie moeilijk nie. Als ek in het Nederlands praat die kinders versta mij. Ek probeer om in het Suid Afrikaans te praat. Die afgelopen daë ek heb Engels, Suid Afrikaans, sociale wetenskappe, sociale wetenskappe en technologie en wiskunde gegewen. Het is nie baie moeilijk nie. Ek leer self ook baie veel. So heb ik les gegewen oër die fase van die maan. Woensdag kwam ek op die skool en die graad 3 had geen leraar nie. Ek had gesê dat ek die klas les wil gewe. Ek had nie geweet wat ek doen moes nie. Maar ek heb gekyk in die ander klas en dat ook gedaan. Het was baie leuk. Ek moes wel baie streng wees vir die kinders. Sy baklei baie veel in die klas.

Ik heb ontdekt dat de kinderen, maar ook de leerkrachten niet weten hoe ze hier mee om moeten gaan. Veel kinderen slaan en schoppen er maar op los omdat ze niet weten hoe ze iets anders op moeten lossen. Ook de leerkrachten slaan af en toe. Dit doen ze omdat ze niet weten wat ze anders moeten doen. Afgelopen week was er een leerkracht die aan mij vroeg wat ze moet doen als er ruzie is in de klas. Ik vond het heel bijzonder om te merken dat zij naar mij toe kwam en om hulp vroeg. Ik ga haar hier natuurlijk bij helpen!

Naast dat ik druk ben met stage ben ik hier ook nog steeds aan het genieten. Zo zijn we met de hele groep een middag mee geweest op de boot. Het was heerlijk weer dus we konden mooi genieten van de zon, in het water zwemmen en springen. Na het varen hebben we geleerd om Afrikaans te braie en broodjes te bakken. Daarna hebben we hier met elkaar heerlijk van genoten. Dit was erg gezellig.

Vorig weekend zaten we in een ander verblijf, broadwater, omdat in ons huis een bruiloft was. Voor die bruiloft moesten er allerlei hapjes gemaakt worden. Aan ons was gevraagd of er een aantal mensen waren die het leuk vonden om te helpen. Natuurlijk wilde ik dat wel. In mijn korte broek en hempje heb ik in de keuken geholpen. Jaja, hier kan alles! Ik heb van alles gebakken in de frituurpan. Overigens heb ik het maar niet geproefd, het zag er een beetje oud en vies uit;) Toen alles klaar was mochten we ook de schalen opmaken. Super leuk om te doen natuurlijk! Ik voelde me hier helemaal thuis.

Vanmorgen zijn we in een kerk geweest. Eigenlijk is het een schoolgebouw waar op zondag een kerkdienst wordt gegeven. Het was erg leuk om dit ook eens mee te maken. Heel anders dan ik me had voorgesteld. De mensen zongen wel, maar vrij rustige muziek en er werd niet gedanst. Het leek vrij veel op een Nederlandse kerkdienst. Alleen was deze iets sneller klaar, het duurde maar een uur! Super grappig om te merken dat de man die preekte een beetje van slag was. Af en toe stopte hij halverwege zijn zin en duurde het heel lang voordat hij weer verder ging. Verder was het erg gezellig en iedereen vond het leuk dat wij er waren.

Ik ga proberen om er foto’s op te krijgen, maar dit is nog niet zo heel makkelijk;)

Lieve groetjes en een dikke knuffel!

  • 22 Oktober 2013 - 10:00

    Robin:

    hoi mirte,

    leuk omdat eerste stukje in het zuid afrikaans te lezen :) benieuwd of je straks als je terug komt in nederland nogsteeds baie veel suid afrikaans spreekt :p

    ook mooi dat nogsteeds alles goed gaat en je het zo naar je zin hebt :) vind je het niet jammer dat het meer op een nederlandse kerk lijkt ipv. een ghanese kerk? dat dat klappen er nier meer in zit is natuulijk een groot gemis ^^ haha

    succes verder met het lesgeven juf mirte ;)

  • 22 Oktober 2013 - 15:49

    De Zeufjes:

    Hoi Mirte,

    Wat leuk om weer een berichtje van je te lezen. Wij zijn afgelopen week op vakantie geweest. We hebben toen maandag nog wel op internet gekeken of er een nieuw berichtje van jou was. Maar toen had je nog niets geschreven. En daarna hebben we er niet meer aan gedacht. Maar we hebben nog niets gemist zie ik.
    Wel grappig zo dat afrikaans. Zo leren wij ook nog een beetje die taal. Ik ben alleen bang dat ik het zo weer vergeten ben. Dus schrijf maar geregeld zo'n stukje in het afrikaans dan blijft het misschien wel hangen haha.
    Wel een uitdaging voor jou hoor, om de leerkrachten te leren hoe ze moeten helpen om een ruzie op te lossen. De cultuur daar is toch heel anders. Wel mooi dat ze aan jou om advies durven en willen vragen. Ze hebben dan nu al vertrouwen in jou zou ik zo denken, en dat geeft jou dan ook weer vertrouwen. Je krijgt een berg ervaring op deze stage :)

    Heel veel plezier met het lesgeven en alle verdere leuke dingen die je daar doet.

    groetjes van Gert en Liesbeth

  • 23 Oktober 2013 - 13:46

    Ron:

    Hoi lieverd,

    Prima om te lezen dat je het naar je zin hebt en volop aan het genieten bent.

    Dat meppen in de klas moet je maar zien uit te bannen ;-)
    Je praat al een een heel stukje zuid afrikaans, leuk taaltje.

    Blijf genieten en alvast heel fijne verjaardag.

    Dikke knuffel en we" zien" en "horen" je weer.

    Liefs Ron

  • 28 Oktober 2013 - 10:22

    Helene & Garbrich:

    Ha die Mirte,

    Ook wij volgen je enthousiaste verhalen.
    Wat een ervaringen doe je op, zeg, prachtig!
    Geef jezelf alle ruimte het in je op te slaan,
    want dit zijn unieke maanden!

    liefs en alvast mooie weken met paps en mams


  • 01 November 2013 - 16:32

    Oma En Henk:

    Hoi Mirte,

    Al vast van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag en heel veel plezier met de rest van de familie.

    Veel liefs, oma en Henk

  • 02 November 2013 - 10:37

    De Zeufjes:

    Lieve Mirte,

    Lang zal ze leven, lang zal ze leven
    Lan zal ze leven in de gloria
    in de Gloooooori a
    in de Gloooooo riiiii a
    Hieper de piep HOERAAA
    HIEPER DE PIEP HOERAAAA
    HIEPER DE PIEP HOERAAA!!!

    Van harte gefeliciteerd Mirte met je verjaardag!! :)
    Een hele fijne dag met iedereen.

    groetjes en een dikke knuffel
    Gert & Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 13738

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 06 Januari 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: