In de gevangenis en op scholenbezoek - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu In de gevangenis en op scholenbezoek - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu

In de gevangenis en op scholenbezoek

Door: Mirte Bosch

Blijf op de hoogte en volg Mirte

15 September 2013 | Zuid-Afrika, Kimberley

De afgelopen dagen hebben we ook weer veel bezocht en bekeken om te weten waar we precies zitten en wat we hier allemaal kunnen gaan doen.
Zondag morgen was een iets andere zondag morgen als dat ik gewend ben in Nederland. Normaal gesproken ga ik dan naar de kerk. Nu gingen wij met 4 mensen vanuit de methodisten kerk naar de gevangenis om daar met de gevangen over het geloof te praten. We werden in 4 groepen verdeeld over de jongeren van 15 tot 18, van 18 tot 23 en ouderen, veroordeeld of niet veroordeeld. Ik kwam bij de oudere veroordeelden. In het begin vond ik dit best spannend, het klinkt allemaal best wel eng en het voelt beladen. Je loopt gewoon tussen de gevangen. Gelukkig waren deze mannen allemaal heel aardig en oprecht geïnteresseerd in de Bijbel en in ons. Vol enthousiasme waren ze aan het zingen, luisterden ze naar de preek van Herman en deden ze mee met het gebed. Een aantal mannen kwam naar voren omdat ze voor iets specifieks wilden bidden. Dit had betrekking op ziekte, familie of gedachten. Wat mij persoonlijk raakte was dat deze mannen na het gebed allemaal tranen in hun ogen hadden staan. Het deed ze echt wat. Na de preek gaven we elkaar de hand en werd er zelfs nog gevraagd of we weer terug kwamen. Dit is wel onze bedoeling, maar wanneer wist ik niet. De rest van de dag hadden we lekker vrij. Papa en mama belde nog even. Dankzij mijn lieve paps kan ik weer pinnen!! Ik heb het uitgeprobeerd en hij werkt echt :)
Maandag zijn we de hele dag op bezoek geweest bij scholen. Dit was iets wat ik onwijs leuk vond. We begonnen bij de vaal oranje school. Deze school staat in een township. Het grootste gedeelte van de kinderen komt daar ook vandaan. Het was een vrij grote school. Ik vond het heel onoverzichtelijk, alles liep door elkaar en naar mijn idee zat er weinig structuur in. De lokalen waren heel wisselend. De ene mooi ingericht, de ander bijna kaal. Wat ik wel mooi vond was dat ze hier allemaal eten krijgen vanuit school. Na dit bezoek gingen we door naar de Hoërskool. Dit is een nationale school. Deze school is vanaf 6 jaar tot 18 jaar. Deze school vond ik heel statig. Het was wel overzichtelijk. Hier hebben we een kijkje mogen nemen bij een muziekles en een dramales. Dat was wel erg leuk om te zien. De laatste school was Bucklands. Dit was een heel klein schooltje. Het zag er ouderwets uit maar wel vrolijk versierd en we waren hier erg welkom. Op deze school voelde ik me het meest op mijn plek. De leraar die ons rondleidde vroeg ook wie er als leraar was. Hier was ik heel erg welkom en ze wilde me graag hebben. Altijd leuk om dat te horen natuurlijk!
’s Middags zijn we naar de samenvloeiing geweest, hier komen twee rivieren bij elkaar. Voor de Zuid Afrikanen is dit een heel bijzondere plek. Zeker omdat water hier heel belangrijk is. Het was hier inderdaad ook erg mooi. Op de terugweg zijn we langs de Mandela plaats geweest. Dit is ook een township. Hier hebben ze alleen geen stromend water.
Op dinsdag zijn we naar ‘Out reach’ geweest. Dit is een opvoedkundig centrum. Hier hebben we wat informatie gekregen en mochten we rond stappen (lopen). Ook hier was ik weer heel erg welkom als leraar. Na dit bezoek hebben we bij Arjen gekuierd (gepraat). Om twaalf uur hadden we een afspraak bij het politiebureau met captain Jordon. Hij vertelde ons eerst wat belangrijke regels over wat we wel en niet moeten doen. Daarna kwam hij met het idee om met politieagenten mee te gaan op patrouille. Hier gaan we alleen observeren en kijken hoe dat hier in Zuid Afrika gaat. Daarna mogen we ook nog een keer mee met de recherche. Dit lijkt me natuurlijk heel gaaf. Ook is het wel heel spannend. We kunnen hier best wel heftige dingen gaan zien.
Woensdag was een wat meer relaxte dag. ’s Ochtends had ik een soort studiecoach met Lotte en Arjen. We hebben kort besproken wat onze plannen zijn en wat ik wil gaan doen. ’s Middags gingen we lunchen bij briljant cut. Dit is een beginnende organisatie die mensen helpt om structuur te bieden en om dingen te leren. Zo krijgen ze kookles, leren ze wassen en strijken en leren ze om gaan met geld. Uiteindelijk is het doel dat ze voor zichzelf kunnen zorgen. De mensen leerden hoe ze ons moeten bedienen en hadden het eten zelf gekookt. Echt heel leuk om hier te eten!
Vandaag ben ik met twee andere meiden bij de politie geweest. We mochten de hele morgen rond en mee kijken. Als er mensen kwamen om aangifte te doen dan mochten we mee luisteren en dan later vragen stellen. Het was echt onwijs interessant om een morgen mee te kijken. Alle aangiftes en gebeurtenissen worden opgeschreven in verschillende boeken. Vanaf 1 september tot nu zijn er alleen al 96 meldingen van crime, drankmisbruik, moord, geweld enzovoort. Echt super veel! En met meer dan de helft doen ze helemaal niks. Echt bizar om zoveel te mogen zien en horen terwijl je hier als buitenlander bent. Het was wel erg interessant allemaal. De rest van de middag heb ik lekker vrij.

Voor whats app ben ik nog steeds op mijn Nederlandse nummer bereikbaar
Voor bellen of smsen kan je dit nummer gebruiken: 0027 796576618

  • 15 September 2013 - 19:58

    Lisanne:

    Wauw, wat heb jij nu al veel beleefd. En wat een indrukken heb jij al opgedaan van het land!! Ontzettend gaaf meis. Nu begint snel je stage en ook daar zal je je gaan verbazen, ontdekken en plezier hebben! Spreek je snel, kus!

  • 15 September 2013 - 20:05

    Maarten:

    Hé Mirte,

    Ik schrok eerst van de titel.
    Maar gelukkig gaat het allemaal heel goed met je.

    Wat ontzettend gaaf dat je zoveel mag doen,
    ook met de politie enzo.

    Welke van die scholen wordt jou stageschool?

    Geniet ervan,
    Maarten

  • 15 September 2013 - 20:49

    Andrea:

    Hoi Mirte,

    Wow wat een belevenissen en indrukken! Leuk om het allemaal met je mee te kunnen beleven. Zo lijkt het helemaal niet zo ver weg. Geniet nog maar flink. Succes als straks je stage begint. Wij wachten weer op het volgende verslag ;)

    Groetjes van Harrold en mij en een dikke knuffel van de dametjes

  • 15 September 2013 - 21:17

    Robin:

    hoi Mirte,

    Leuk dat je zoveel verschillende dingen kan doen daar en dat jullie overal zo goed geaccepteerd worden. nooit geweten dat jij zo'n evangelist bent ;p

    succes als je straks op je stageplek bent en na het observeren les mag gaan geven ;) benieuwd hoe ze dat aanpakken in zuid-afrika

    veel plezier en succes daar,

    gr. Robin

  • 17 September 2013 - 14:42

    De Zeufjes:

    Hoi Mirte

    Best spannend bij de politie en ook wel apart dat je zo bij de verhoren mag zitten en dan ook nog vragen mag stellen. Daar zullen ze hier wel vreemd van opkijken.
    Ik heb begrepen dat je op de laatste school je stage gaat lopen. Heel veel succes daar. Een mooie ervaring die je straks meeneemt naar huis.

    Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 13731

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 06 Januari 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: