Het grote avontuur! - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu Het grote avontuur! - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu

Het grote avontuur!

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

07 September 2013 | Zuid-Afrika, Kimberley

Jaa vanmorgen was het dan eindelijk zover. Snel heb ik nog wat kleine dingen ingekocht en ingepakt en toen kon mijn avontuur beginnen! Om kwart voor twaalf waren we op het vliegtuig. Papa, mama en Marlies waren mee om mij uit te zwaaien. Bij de incheckbalie aangekomen zat Lotte daar met haar ouders. Om half 1 konden we inchecken. Spannend, spannend, is mijn koffer niet te zwaar? Helaas, toch wel, gelukkig viel het mee en mocht hij gewoon mee. Er kwam wel een band om te zitten met ‘heavy’ erop. Nu begon het wachten. Eerst nog maar even gezellig geluncht met zijn vieren. Waarschijnlijk voor het laatst een overheerlijke panini en versgeperste fruitsap. Om kwart voor twee heb ik dan echt afscheid moeten nemen en mocht ik door de douane. Tja en toen mocht ik niet verder, oeps! Hij herkende mijn ogen niet, ja dat krijg je als ze een beetje rood zijn. Gelukkig vond de beveiliger wel dat ik op de foto leek en mocht ik verder. Vanaf hier ging alles heel snel. Om kwart voor 3 kwamen we aan in Londen. Wat een gaaf uitzicht over zee!
In Londen Heathrow aangekomen verwachtten we een grote uitdaging omdat dit vliegveld erg groot is. Dit veel heel erg mee. We konden op dezelfde plek vertrekken als waar we waren aangekomen, GELUKKIG!
Wachten, wachten en wachten uiteindelijk werd bekend naar welke gate we moesten. Dit ging met een ‘metro’. Hier was het weer wachten want we mochten niet boarden. Uiteindelijk liepen we een uur vertraging op. Gevolg, heel veel stress! Gaan we nu onze volgende vlucht wel halen? Achja dat duurt nog zo’n 11 uur, daar gaan we ons straks druk om maken. Al snel kregen we ons avond eten. En wat kan je beter niet hebben als je gaat eten? Juist, turbulentie. Verschrikkelijk, toch maar wel mijn eten opgegeten, kip (ja mam, je leest het goed!) met een heerlijk wortel, bonen prakje, salade en een yoghurtje.
Bijna in Johannesburg begon de stress opnieuw. De vertraging was niet ingehaald, we hadden nu maar een ruim uur. En dat terwijl we onze koffers moesten ophalen en opnieuw moesten inchecken. Maar zoals ik ondertussen al wel ervaren heb ik Ghana en Oeganda, alles komt goed. Daar gingen wij opzoek naar de uitgang. Aan een willekeurig iemand hebben we gevraagd waar we heen moesten. Dit bleek na 10 minuten toch niet goed te zijn. Stress alom! Snel naar buiten gelopen waar twee mannen aangerend kwamen om ons te helpen. Achter hun aangerend stonden we zo op de goede plek. Check-in closed, shit! Gelukkig hebben die mannen een goed woordje voor ons gedaan en mochten we toch nog door. Al met al veel geren maar we hebben het gehaald!
Na 8 uur lang doorgebracht te hebben op het vliegveld kwamen eindelijk de andere 7 meiden aan en konden we aanstalten maken om naar ons huis te gaan. Eerst nog even snel de auto’s ophalen en volladen en gaan. Het was best wel even wennen om links te moeten rijden. Gelukkig hoefde ik vandaag nog niet zelf te rijden. Onderweg kwamen we aan de kant van de weg een stekelvarken tegen en iets verderop een kleine bambi. Bijna bij het huis aangekomen kwamen we op een zand/ steenweg. Hier moesten we om en om links rechts rijden om niet in elkaars stofwolk te komen. Na 15 minuten kwamen we bij een groot hek aan. Deze moet opengemaakt worden met een sleutel. Nu reden we echt midden in een safari park, echt onwijs gaaf! Het park is ongeveer 10.000 voetbalvelden groot. Dat is gewoon mijn achtertuin de komende 4 maanden! Vanaf hier is het nog ongeveer 10 minuten naar ons huisje. Wat een rust! We hebben twee gebouwen, één is ons woon en kookhuisje. In de ander zitten drie kamers met bedden en badkamer.
Ik slaap nu met twee anderen in een huis. Over een paar weken komen er nog twee bij, wie dit zijn, geen idee:)

Donderdag
Vanmorgen werden we opgehaald door Arjen en Jose. We hadden half 11 afgesproken, maar ze zijn al behoorlijk ingeburgerd... Uiteindelijk kwamen ze om half 12. We gingen direct naar broadwaters. Hier woont de eigenaar van ons huis, hij heeft hier een soort camping en appartement. Hier verblijven wij een paar weekenden in tenten omdat ons huis dan verhuurd is. Prachtig uitzicht op een rivier. Pap, mam en Jo, misschien een leuke plek voor jullie! Hier hebben we ook een soort verblijfsvergunning geregeld voor onze sim-kaart. Dit gaat hier allemaal iets moeilijker dan in Nederland. Je hebt een paspoort nodig en je sim-kaart wordt eerst gekopieerd. Internet moet je hier los kopen, alsof je een prepaid kaart koopt:) Ik wilde geld pinnen om mijn kaart te kunnen betalen en boodschappen te halen. Helaas werkt mijn pinpas hier niet.. Maarten, Nando, Casper en Christiaan, ik kan jullie geld dus nu al goed gebruiken;) Vanavond heb ik heerlijke pasta gekookt met Lisan en Nikki. Dit ging echt perfect. Mam je mag trots op me zijn, ik heb gewoon gehakt gegeten! Ohja en er is genoeg vlees te koop hier wat wij in Nederland ook eten dus dat gaat helemaal goed komen:)
Terwijl ik bezig was met het eten koken kwamen er een aantal beesten de tuin in gelopen, Nijala’s. Rond etenstijd worden ze gevoed en de voederbak staat bij ons in de tuin. Ze komen echt heel dichtbij. Super gaaf! We mogen ze niet aaien en ook niet voeren, alleen als de Neel of Steven er is om ze te voeden mogen wij helpen. De rest van de avond hebben we heerlijk gerelaxed op de bank en kennis gemaakt met Marloes en Meryem die vandaag zijn aangekomen.
Vrijdag

Vanmorgen was ik een van de eerste klaar en heb ik met Yvette het ontbijt klaar gezet. Tja dit keer was Arjen wel gewoon op tijd en waren wij iets te laat… Achja die Afrikaanse mentaliteit went erg snel!
We begonnen de morgen bij Arjens huis. Onder een hooiberg hebben we met elkaar wat zaken besproken. Na dit gesprek zijn we in de auto gestapt en hebben we een beetje door de omgeving gereden. We begonnen bij proisies angels. Dit is een opvang voor gehandicapte kinderen, of in het Zuid-Afrikaans, belemmerende kinderen. Dit wordt gerund door een man en een vrouw die hiermee zijn begonnen toen hun zoontje erg ziek was. Ze runnen met veel liefde, passie en enthousiasme dit project. Ik ga hier waarschijnlijk ook een paar keer naar toe omdat hier ook wordt lesgegeven. Hierin kan ik ze adviseren, voorbeelden geven en verder helpen. Dit lijkt me echt heel gaaf om te doen!
Na dit bezoek zijn we doorgereden naar een township. Onderweg kwamen we langs de Hoërskool waar ik ga stage lopen. Dit zag er van buiten erg mooi uit! Niet zo’n soort school die ik heb gebouwd ik Ghana of Oeganda. De kinderen hier hebben allemaal een uniform aan, leerkrachten gelukkig niet! Van de week gaan we hier nog langs om kennis te maken. In het township hebben we wat rondgereden, veel gezwaaid en foto’s gemaakt. Iedereen was enthousiast om ons te zien, ook de volwassen. Toch voelt dit nog steeds heel raar. Al die zwaaiende kinderen, alsof je de heel beroemd bent. Aan de ene kant voelt dit heel gek, toch is het ook leuk om te ervaren dat ze blij zijn om ons te zien. Bij Arjen hebben we nagepraat over de ervaringen van deze morgen. Hierna zijn we op weg gegaan naar huis.
Zaterdag
Vanmorgen was het vroeg opstaan. Om kwart over 10 moest ik op Kimberley airport zijn om onze auto op te halen. Hiervoor moesten we nog langs Arjen om de tomtom op te halen. Al met al waren we dus 2 uur bezig. Op Kimberley ging het dit keer vrij snel en hadden we binnen een uur onze auto. Nog even snel de auto gecontroleerd op krasjes en we konden gaan. Volgens het formulier zit onze auto er helemaal onder. Gelukkig valt dit in het echt wel mee hoor;) Marloes reed het eerste stuk tot aan de winkels. Hier hebben we snel nog wat laatste boodschappen gedaan voor vandaag. We krijgen vanmiddag bezoek van Arjen en twee Zuid- Afrikaanse vrienden. Zij gaan ons leren braie, barbecueën. Vanaf de winkel heb ik naar huis gereden. Eigenlijk wel onwijs leuk! Het voelt helemaal niet gek om aan de andere kant van de weg te rijden. Op het zand-grind pad reed ik zelfs bijna 100. Echt gaaf, haha. In mijn achtertuin aangekomen zag ik opeens rechts van ons een giraffe. Echt heel dicht bij. Natuurlijk moesten we even stoppen om foto’s te maken. Iets verderop stond zijn familie, 4 andere giraffen. Na een paar minuutjes zijn we doorgereden naar huis.
Net heb ik even snel met papa gebeld. Met mij gaat alles goed! Het is hier echt heerlijk. We hebben al veel gezien, maar ook veel tijd voor onszelf gehad. We hebben een leuke groep en het is hier heerlijk zomers weer. Internet werkt nog steeds niet goed, vandaar dat alles wat lang duurt;)
Vanavond gingen we braie, barbecueën met Arjen, Jose, Boris, Zoë en hun Afrikaanse vrienden. Dit was echt heel gezellig. Na het eten zijn we nog even een wandeling door de tuin gaan maken waarbij Irene ons heeft rondgeleid. Op een open veld kwamen we drie elanden tegen. Weer terug bij ons huis hebben we nog even bij het kampvuur gezeten en daarna is iedereen weggegaan en hebben wij de spullen opgeruimd. Het is nu half 9 en iedereen is echt super moe. Dat blijft de komende dagen waarschijnlijk ook wel zo.

Baie Dankie voor het lees.
Voor vanavond lekker slaap!





  • 07 September 2013 - 21:38

    Arthur En Margreet:

    Hoi Mirte.
    Leuk om zo je belevenissen te lezen. Wat klinkt het allemaal goed en leuk! Groetjes, Arthur en Margreet

  • 07 September 2013 - 21:56

    Melissa:

    Mirte! Leuk om alles te lezen! Ik ben blij dat het goed met je gaat en dat je het leuk hebt!! :D
    xxxxxxx

  • 07 September 2013 - 23:13

    Christiaan :

    Hee Mirte,

    Wat een verhaal, echt leuk om te lezen. Wat fijn om te lezen dat ons geld al van pas is gekomen, haha!!

    Heeeeeel veel plezier en ik wacht je volgende verhaal weer af.

    Christiaan.

  • 08 September 2013 - 00:53

    Iris:

    Heee Mirt!

    Wat super leuk om je verhaal te lezen en wat fijn dat je het naar je zin hebt! En echt supergaaf dat je al die mooie dieren spot!! Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's. Hopelijk kan je dat snel regelen met die simkaart! Hopelijk hoor ik snel weer van je! Heel veel plezier nog!

    Liefs,

    Iris

  • 08 September 2013 - 01:23

    Robin:

    hoi mirte

    eens kijken of ik ook de naam van de zeufjes eer aan kan doen ^^

    mooi dat alles daar goed gaat en dat je het naar je zin hebt. succes met de sim kaart en geniet van de natuur en de mensen om je heen

    gr. Robin

  • 08 September 2013 - 08:41

    Jan Bosch:

    Hoi Mirte,

    Ik blijf je volgen, veel plezier daar, ook de groetjes van oma en Henk.

    Jan Bosch

  • 08 September 2013 - 10:48

    Gerrit:

    Hallo Leve Mirte,
    Leuk al die verhalen. Gelukkig dat het je goed gaat en de groep leuk is. Je verhalen zijn zo levendig geschreven dat ik me het helemaal voor kan stellen en gelukkig hebben we al foto's gezien van het huis. Het eten valt dus mee gelukkig maar. Je zei dat je in een reservaat woont maar lopen daar ook leeuwen buffels en andere wilde dieren. Is dit park een soort van Krugerpark? Links rijden is inderdaad niet moeilijk. Alleen als je bij een rotonde komt moet ik altijd even nadenken. Hoe erg is het daar met de armoede? Is dit te vergelijken met Uganda of Ghana?
    Die camping lijkt mij wel leuk. Misschien kun je de naam en het adres doorgeven dan kunnen we via internet even kijken.
    Ben gisteren al even aan googlen geweest over onze reis naar Zuid Afrika Misschien huren we wel een camper.
    Je pinpas is geregeld. Deze stond dus niet op wereld dekking. Nu dus wel want gelukkig was ik nog gemachtigd voor mijn kleine meisje.
    Heel veel plezier daar en een dikke kus

    "het ek vandage al gese dat ek van jou hou"
    Paps
    Baie dankie voor het verhale

  • 08 September 2013 - 12:42

    Gonnie & Bart:

    Nou Mirt. Reizen is leuk en spannend. Maar zeker, uiteindelijk komt het goed. Stel dat alles vanzelf zou gaan in het leven. Zo te lezen ziet het er relaxed uit. De zomer komt er aan in Africa!! Hier is gisteren de regen ingetreden en (denken we) definitief de zomer van 2013 voorbij :(
    "Geniet, maar nooit met mate" dat wensen we ook jou toe.

    Groetjes,

    Gonnie en Bart

  • 08 September 2013 - 12:55

    Adrie En Rita:

    Hey Mirte,

    Wat een verslag, heerlijk leesbaar. Geniet van je tijd daar.
    Wij blijven je volgen.
    Knuffel, Adrie en Rita

  • 08 September 2013 - 13:10

    Ilse:

    Haai Ghana zusje,

    Super leuk om je verhalen te lezen en fijn dat je het naar je zin heb. Dat is toch een keer anders zulke dieren in je achtertuin.
    Ik blijf zeker je verhalen lezen.

    Liefs Ilse

  • 08 September 2013 - 13:12

    Marjon:

    He Mirte,

    Wat een verhalen allemaal. Wat heerlijk dat je zo'n mega achtertuin hebt en ook zoveel huisdieren...... Lijkt me heel bijzonder.... Beter dat je ze allemaal in de tuin laat wonen ;-) en niet op je kamer.
    Begrijp ik het nu goed dat je een eigen kamer hebt? Of deel je die nu met twee andere meisjes?
    Wat goed dat je zo naar me geluisterd hebt en af en toe vlees eet :-) grote meid!!!!!
    Dat links rijden gaat vast heel gauw wennen.
    Aankomende week nog de buurt wat verkennen en kennismaken met de scholen en projecten. En dan begint het.........
    Heel veel plezier!!!!!!!!

  • 08 September 2013 - 13:14

    Tias:

    hee Mit!

    leuk dat je het zo naar je zin hebt en je hebt een leuk verhaaltje getypt!
    hoop dat je daar nog veel plezier hebt voordat je egt an de bak moet.

    Dikke kus,

    je allerliefste broertje!

  • 08 September 2013 - 13:23

    Marjon:

    Ik drukte al op verzenden voordat ik er nog wat onder had gezet.
    Dikke knuffels en een zoen.
    xxxxxxxxx mama

  • 08 September 2013 - 13:53

    Tante Ria:

    Wat leuk om je verhaal te lezen en wat fijn dat je het naar je zin hebt.

    Groetje vanuit een regenachtige Wierden

  • 08 September 2013 - 17:13

    Karin Gierveld:

    Hoi Mirte,

    Wat leuk om hier je verhalen te lezen. Je schrijft het ook zo mooi beeldend, ik zie het zo voor me!!Ik zal je verhalen zeker blijven lezen !! Geniet van je avontuur en hou ons op de hoogte.
    Liefs vanuit Almelo (waar het nu ineens herfst is....)

    Karin Gierveld

  • 09 September 2013 - 09:57

    De Zeufjes:

    Hoi Mirte,

    Gisteren deze site van Robin doorgekregen. Kunnen wij je verhalen ook lezen en reageren. En nadat ik ze gelezen heb gaat dit zeker lukken want je schrijft echt heel leuk. Robin hoopte dat hij de naam de zeufjes eer aan kon doen, door nu op jou verhalen te reageren. Maar dat gaat mooi niet lukken, nu wij zelf ook gaan reageren haha.
    Mirte heel veel plezier in het mooie Z. Afrika. We wachten weer vol spanning op je volgende verhaal.

    groetjes de Zeufjes

  • 09 September 2013 - 17:35

    Oma En Opa Verschuur:

    Lieve Mirte,
    Wat een gezellig verslag heb je geschreven. Opa en ik hebben ervan genoten.
    Gezellig he zoveel dieren om het huis.
    Aaien zou ik maar niet doen als ik jou was. het zijn geen poesjes.
    Zijn je nieuwe huisgenoten ook inmiddels gearriveerd?
    We volgen je met spanning.
    een dikke knuffel van opa en oma.
    Dag schat
    Groeten Oma Greet

  • 09 September 2013 - 21:18

    Maarten:

    Wauw Mirte,

    Wat ontzettend leuk en gaaf om te lezen. Gelukkig een goed begin van je reis.
    Blij dat je veilig bent aangekomen en dat het geld niet voor niets is meegegaan.

    Geniet van je tijd daar, ik blijf wachten op je volgende verhaal.

    Maarten

  • 10 September 2013 - 18:57

    Esther:

    Ben super benieuwd naar foto's! :)

  • 13 September 2013 - 16:27

    Oma Bosch:

    Hoi Mirte,

    Hier verder alles goed.

    Groetjes oma en Henk

  • 14 September 2013 - 12:51

    Marjan:

    Lieve Mirte,

    Wat heerlijk om te horen hoe je geniet! Ik heb het gevoel, door jouw verhalen, dat je in een open dierentuin verblijft. Ook lekker dat het weer daar nog zo aangenaam is. Hier veel regen
    ....Fijn voor je dat je volgende week echt gaat beginnen. De nieuwe verhalen, daar zie ik naar uit!
    Dikke zoen,

    Marjan Hardeman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 13761

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 06 Januari 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: