Baie baie koud - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu Baie baie koud - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu

Baie baie koud

Door: Mirte Bosch

Blijf op de hoogte en volg Mirte

22 September 2013 | Zuid-Afrika, Kimberley

Maandagmorgen ben ik op bezoek geweest bij de Vaal Oranje school. Dit wordt een van de twee scholen waar ik ga stage lopen. Ik wilde graag een ochtend meekijken in de klas om te kunnen observeren en een beeld te krijgen van hoe ze hier werken. Helaas begrepen ze niet helemaal wat ik bedoelde. Ik werd naar een lokaal gebracht waar twee docenten zaten. Hier kreeg ik veel informatie over hoe zij lesgeven en welke vakken ze geven. Zo had ik toch nog wel een beetje de informatie die ik wilde. Ik heb van drie vakken schoolboeken meegekregen om me vast voor te bereiden. Ik ga in elk geval Engels, Afrikaans, Geschiedenis en Aardrijkskunde geven. De boeken zijn echt heel erg leuk. Vooral Afrikaans, daar kan ik zelf ook veel van leren:)
Dinsdagmorgen ben ik naar Bucklands geweest. Hier werd ik erg enthousiast ontvangen! De mensen hier werken voornamelijk uit liefde. Hier voel ik me echt helemaal op mijn plek. Ik heb er ook voor gekozen om op deze school twee dagen stage te gaan lopen. Gelukkig kon ik hier wel meekijken in de klas. Echt heel leuk, je krijgt zoveel informatie binnen! De manier van lesgeven viel me mee. Ik dacht dat ze veel strenger waren. De kinderen hier zijn ook zo leuk. Ze zijn allemaal heel enthousiast en super lief!
Woensdag morgen werd ik om 10 uur bij de politie verwacht. Vandaag mochten we dan echt mee op patrouille! Zoals we ondertussen wel gewend zijn moesten we ook nu weer wachten;) Uiteindelijk konden we na een uur mee. We stapten in, waren de hoek nog niet om of agent Baardmans kreeg al een melding van een overval. Wij direct richting de Spar, Baardmans stapte uit en ging op zoek. Wij wisten de complete beschrijving van de man. Na een minuut was hij alweer terug. Het was een misverstand, het was al opgelost. Haha, goed begin van de patrouille! Gelijk reden we verder naar Bonganie, een township. Hier heeft hij ons van alles laten zien, aangewezen en verteld. Af en toe stapten we uit om ergens te heen te lopen. Het was zo interessant! Op weg naar Breipaal, een ander township, reden we langs het ziekenhuis en een onwijs groot golfpark. Hier zijn we ook overheen gereden. In Breipaal wist Baardmans ons ook heel veel te vertellen. Hij wees van alles aan en had de grootste lol. Opeens stopte hij spontaan de auto, stapte uit en liep naar een jongen toe. Hij begon hem te fouilleren en haalde een oud snoepzakje uit zijn broek. Hier bleek wiet in te zitten. Behoorlijk veel ook! Verder had hij niks bij zich. Baardmans mocht deze jongen niet arresteren omdat hij niet met een politieauto was. Hij vond het niet erg, hij kende hem en morgen kon hij hem wel oppakken want hij zou het toch wel nog een keer doen. Haha echt leuk om de gedachtegang van de agenten hier te ontdekken!
De afgelopen dagen waren rustig. Ik heb veel voor school gedaan en verder genoten van alles hier. Donderdag waaide het hier ontzettend hard. Echt gigantisch. Ons zwembad is nu zwart/rood in plaats van blauw, haha. ’s Avonds begon het hard te onweren. Echt super gaaf. De flitsen waren over de hele horizon te zien. Robin, dit had jij echt onwijs gaaf gevonden! Vrijdag was een rustig dagje, wel erg koud, dat is hier normaal na een dag met veel wind.
Zoals de meesten wel weten vind ik koken en bakken erg leuk. Dus heb ik vandaag ook hier maar een poging gedaan. Ik heb mijn eerste cake gebakken. En hij viel in de smaak! Ik weet wel dat ik mijn flubber cakevormen veel en veel makkelijker en handiger vind! Verder zijn we vandaag onze tuin in geweest voor een wandeling. Helaas hadden onze huisdieren geen behoefte aan wat gezelschap. Ik geef ze ook wel gelijk, het was baie baie koud! Tot nu toe is het weer wel te vergelijken met Nederland, erg wisselend en geen touw aan vast te knopen!

  • 22 September 2013 - 19:55

    Marjon:

    HA Mirte,
    Wat heb je weer een gezellig verhaal geschreven. Jammer dat het zo baie baie koud is. Ik dacht dat het bij jou voorjaar was? Ik begrijp nu dat je je dikke truien wel degelijk nodig hebt. Heb je van de boeken die je kreeg op school de leerlingenboeken of de handleiding meegekregen?
    Wat een verhalen over de politie patrouille. Leuk zeg om dit mee te maken. Leuk dat agent Baardmans het zelf ook erg gezellig vindt om uitleg te geven. Zo leer je de omgeving, de mensen en de cultuur wel goed kennen......
    Als ik goed tussen de regels door lees wil je graag dat we flubber cakevormen voor je meenemen. Hebben we gelijk een verjaardagscadeautje voor je :-)
    Veel plezier van de week en eet smakelijk van de Pizza......!!!!!

    Drukkie en dikke kussie...
    Mama

  • 22 September 2013 - 20:20

    Marjan:

    Ha die Mirte,

    Wat een verhaal zeg! Word je nu opgeleid tot onderwijzeres of tot politieagente? Haha, die baardmans...mooie naam ook! Wat fijn dat je het werken vanuit de liefde daar
    mocht ervaren, óók in het enthousiasme bij de kinderen! Mooie vakken ook die jij mag geven. Heerlijk dat je lekker kunt koken en bakken, voor jezelf en de huisgenoten! Iedereen blij!!! Geniet van de komende week en blijf ons schrijven...

    Liefs en warme groet,
    Marjan

  • 23 September 2013 - 08:00

    Alie Heuver:

    Hoi Mirte,

    Wat een geweldige ervaringen doe jij op.
    Gezellig met baardmans op patrouille . Je komt op deze manier op plekken waar anderen niet komen. Wat een indrukken allemaal.
    Geniet er verder van en een baaie gawe tyd verder.

    Groetjes Alie

  • 23 September 2013 - 09:42

    Lisanne Van Hierden:

    Hee mirt!

    Joh wat leuk, dat je afrikaans mag gaan les geven! Is het een beetje makkelijk dan?
    en wat een insteek van die politie agent, weer typisch afrikaans!
    Had je cake middelen bij je dan dat je kon bakken? Zelfs daar kan je er niet mee stoppen haha,,

    Heel veel plezier verder, en ik wacht op je volgende bericht!

    Liefs Lisanne en de rest! :)

  • 25 September 2013 - 15:22

    De Zeufjes:

    Hoi Mirte,

    Het lijkt wel of je meedoet in een film haha op stap met agent Baardmans. Heeft die beste man ook een giga baard dat hij zo'n naam heeft? Nooit gedacht dat als je op stage bent in het buitenland je ook zulke dingen gaat ondernemen. Wel heel leuk allemaal.
    Interessante vakken ook die je gaat geven. Leer je zelf ook meteen weer veel over Afrika.
    Heel veel succes en plezier op die school.
    We zijn benieuwd naar je volgende verhalen.

    groetjes van Gert en Liesbeth


  • 25 September 2013 - 17:45

    Robin:

    hoi Mirte

    leuk om zo je week te lezen :) veel variatie en zat te leren hoef je je in ieder geval voorlopig niet te vervelen :p
    de volgende keer dat dat onweer er is moet je ff whats appen of bellen dan kom ik ff kijken :p

    succes verder de komende dagen :)

    ps. heb je foto's van dat onweer die je evt kan versturen? ^^

    pps. andere foto's mogen ook haha

  • 25 September 2013 - 19:16

    Gerrit:

    Ha die Mirt,

    Loopt alles volgens planning of gaat het op z'n Afrikaans. Misschien kunnen wij daar nog wel veel van leren hier in Nederland. Alles moet op tijd en anders o je. Ik denk dat je moeder ook wel wat Afrikaans heeft want ze is ook altijd te laat ;
    Wij hebben geboekt en Joel vandaag ook. Hij mag 1 dag eerder weg en komt dus 1 november aan en dan wel in Johannesburg waar wij hem ophalen. Zet de koffie en de thee maar vast klaar 's avonds want dan zijn wij er.
    Zaterdag a.s. hebben we een feestje van Ome Jan en Tante Ria, die zijn dan 40 jaar getrouwd.
    Oma rijdt al aardig rond in de scootmobiel. Ze is al op de markt en in het dorp geweest en heeft al bijna een bekeuring gehad voor te hard rijden.
    Veel plezier nog de komende week en werk ze volgende week

    Baaie drukkie

    Paps

  • 26 September 2013 - 18:18

    Opa En Oma Verschuur:

    Hoi Mirte,
    Was die Baardmans een jonge vent of middelbaar.
    Je bent zo enthosiast over hem (grapje0
    wat een mooi verhaal weer. jij blij dat je dikke truien hebt meegenomen.
    We hebben je honey slices gemist met opa`s verjaardag.
    Nu moest ik zelf weer aan de bak.d.w.z. Bakken.

    Ze zijn wezen klootschieten.
    Dat was erg leuk.Ik heb ondertussen puingeruimd want met 24 man is het wel een erge bende.
    Lieverd sterkte met de voorbereidingen voor de Afrikaanse lessen. En als je aardrijkskunde moet doceren is dat vast niet Europa. , dus sterkte ermee.
    Nu lieverd dikke knuffels van opa Ries en oma Greet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 13741

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 06 Januari 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: