schoolkinderen en festifal - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu schoolkinderen en festifal - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Mirte Bosch - WaarBenJij.nu

schoolkinderen en festifal

Door: Mirte Bosch

Blijf op de hoogte en volg Mirte

06 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kimberley

Schoolkinderen en festival

Jaa deze week was het dan eindelijk zover! Na een paar weken wachten mocht ik nu echt beginnen. Het vakantiesysteem is hier wel wat vreemd, want we begonnen pas op dinsdag, 1 oktober. Ik begon bij Bucklands, dit is een kleine school met ongeveer 133 kinderen en maar 5 leerkrachten, inclusief directeur. Wat een indrukwekkende, leerzame en leuke dag! Ik heb meegekeken in graad1, dit is groep 3. Het viel me op dat het niveau hier niet veel lager is dan in Nederland, ze lopen best goed bij! Toch is de manier van lesgeven heel anders. De leerkracht heeft maar aandacht voor 1 ding en vergeet de rest. Schriften liggen overal verspreid door de klas, het is echt 1 grote puinhoop! En ja, als je mij echt goed kent, dan weet je dat dit iets is waar ik heel, maar dan ook echt heel slecht tegen kan. Dat wordt dus nog een leuke uitdaging voor mij. Toch heb ik gemerkt dat de leerkracht er ook niet goed tegen kan want ze was elke keer van alles kwijt;)
De regels worden ook niet echt gehanteerd, ze zijn er overigens wel… Er word gepraat, geduwd, geschopt, spullen afgepakt en ga zo maar door. Over het algemeen word dit ook gewoon geaccepteerd. Zelfs tot in heftige situaties zoals een gat in het hoofd slaan bij een ander. Nu denk je waarschijnlijk dit is een grapje… Helaas, het is echt gebeurd, ik stond er heel dicht bij en was verbaasd over de reactie van de leerkracht: “ja het is vandaag wel een wat rommelige en bloederige dag, hahaha!’
Op woensdag ga ik naar de Vaal Oranje school. Deze school is zeker 5 keer zo groot met ongeveer 1400 leerlingen. Waarvan in graad 4, waar ik stage loop, al 6 klassen zijn. Graad 4 is bij ons groep 6. Zo hou ik ook nog wat variatie in mijn stage en krijg ik een breder beeld van het onderwijs hier in Zuid Afrika. De leerkrachten hier waren heel open en blij dat ik er was. Op deze school werken ze zoals bij ons op de middelbare school. Leerkrachten geven 1 of 2 vakken en de leerlingen lopen steeds naar een ander lokaal voor een andere les. De kinderen vinden het toch wel gek om opeens een Nederlandse juf te zien die mee kijkt maar ook in de schriften kijkt. Blanke mensen zijn ze hier trouwens wel gewend, ook als leerkrachten. Ik werd hartelijk ontvangen en ga volgende week mijn eerste aardrijkskunde lessen geven. Op deze school zijn ze al wel verder in de ontwikkeling. Ze maken gebruik van spelvormen en variatie in de lessen. Erg leuk om tussen deze scholen zoveel verschil te kunnen ontdekken. De week erop ga ik Zuid Afrikaans geven, hier heb echt heel veel zin in!
Vanaf donderdag moesten we tijdelijk weg uit ons huis. Het was verhuurd aan andere mensen voor het weekend. Wij zaten nu in een huis op broadwater, waar dit huis ook van is. Hier was dit weekend een soort festival. Het Ghaap Extreem Weekend. Onwijs leuk om hier bij te zijn! Het hele weekend waren hier allerlei activiteiten te doen. Zo konden we wakeboarden, vloten bouwen en mee doen met de vloten race, bedienen bij Briljant Cut, een organisatie die mensen helpt om te leren strijken, koken enz. Het was echt heel erg leuk. Om de beurt moesten wij ongeveer 2 uurtjes helpen bij de bediening bij Briljant Cut. Dit deden wij in Hollandse pakken. Super grappig en iedereen vond het leuk om ze te zien. De rest van het weekend konden we lekker genieten. Het was hier ongeveer 35 graden dus dat is wel gelukt. Ik heb lekker een ritje gemaakt op de boot van twee uur en daarbij genoten van de vloten race. ’s Avonds waren er optredens waar we naartoe zijn geweest. Ik heb echt genoten, maar ben ook weer blij om terug te zijn in ons huisje. Het voelt al zo vertrouwd en we hebben hier iets meer ruimte;)

Ohja niet te vergeten. Gister was mijn lieve broer jarig! Natuurlijk heb ik dat ook een beetje gevierd hier in Afrika!

Ik vind het trouwens super leuk om al jullie reacties te lezen!:) Als het lukt zet ik er foto’s bij, maar de verbinding is hier vaak te slecht voor helaas.


  • 07 Oktober 2013 - 10:19

    Marjon :

    Ha Mirte,
    Wat leuk om weer een verhaal van je te lezen. Je brief heb ik inmiddels ook gelezen en zal ik van de week beantwoorden.
    Gisteravond hebben we met de Ghanagroepen een evaluatie gehad bij ons op de zolder. Voor die gelegenheid heb ik de zolder opgeruimd. De kant waar we samen al aan begonnen waren heb ik verder onder handen genomen. De andere kant heb ik nog even gelaten zoals die was. Dat komt later.....
    Het ziet er echt heel erg opgeruimd uit, nu. de foto's zal ik je via de app sturen.
    Het was gezellig. 5 mensen konden niet aanwezig zijn. Hellen, want die zit in Engeland, Bas is op vakantie in Spanje, Jos moest werken, Irene belde dat ze ziek was, en jij natuurlijk.
    Er waren al een paar fotoboeken klaar. en er waren van beide groepen filmpjes gemaakt Mooi om dat allemaal terug te zien. We aten rijst, kip en rode saus. Het was erg gezellig. volgende week gaat er een groep uit Bunschoten naar Pokukrom. We zijn benieuwd naar hun verhalen......

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Wel een grote groep hebben jullie nu, zeg.
    Ik hoop dat je nog heel veel leuke dingen mee gaat maken op de scholen waar je stage loopt en dat je van betekenis kunt zijn.
    Veel plezier! en groetjes aan de meiden.
    liefs,
    Mamarjon

  • 07 Oktober 2013 - 11:52

    Opa En Oma Verschuur:

    Hoi Mirte,
    Wat fijn dat je nu bent begonnen met je stage.
    Scholenbezoeken en lesgeven, dat was / is toch je prioriteit.
    Hoe liep dat af met die bloederige stage.
    Kon jij daar iets betekenen met dat gevecht of moest je het maar aanzien.
    Lijkt me moeilijk.

    Nog proficiat met de verjaardag van je grote broer.
    Volgende week zondag gaan we de verjaardagen vieren van Tias, Joel en Je vader.
    Gezellig om weer in Voorthuizen te zijn. Wezullen je missen .jou en ook de taarten die je altijd bakt.
    Verwen ze in Afrika maar met je bakkunsten.

    Zeg zo`n zondag met allerlei festiviteiten heeft ook wat gezelligs.
    Vlotten bouwen zonder dat die later zinkt is ook een hele kunst.

    Nu lieve meid, ik Knuffel je in gedachten Liefs van Opa en Oma


  • 08 Oktober 2013 - 18:52

    De Zeufjes:

    Hoi Mirte,

    Wat leuk dat je nu eindelijk aan de gang kan. En gelijk al een heftige morgen. Als dat hier in Nederland gebeurt heb je dezelfde dag nog een boze ouder in de klas. Nu is dat ook niet altijd nodig maar helemaal niet reageren als juf lijkt me ook niet handig. Maar dat zijn ze daar waarschijnlijk zo gewend. Je wordt er wel hard van natuurlijk.
    Ik heb net samen met Robin je foto's zitten te bekijken :) Ze zijn mooi hoor. Wat een mooie natuur heb je daar. En het huis waar je deze maanden woont is ook al zo mooi.
    En ik zie je zomaar een paar dieren aaien. Wanneer je straks weer terug komt zal ik Mira vast voorbereiden dat je hebt geoefend en dat je haar nu ook vast wel knuffelen of in ieder geval wilt aaien haha. Ze deed altijd al zo haar best dat je haar zou gaan aaien. Misschien als ze ook zo braaf gaat liggen als deze dieren dan heeft ze misschien ook geluk :).

    Veel plezier! en succes met lesgeven.

    groetjes van Gert & Liesbeth

  • 13 Oktober 2013 - 19:35

    Yvonne Duivenvoorden:

    Hoi Mirte,
    Vandaag was er drie verjaardagsfeestje bij jullie thuis. Wij zijn niet gegaan omdat we zo'n drukke week/weekend hadden, dat we het vanmiddag even rustig aan wilden doen. Natuurlijk was ik wel heel nieuwsgierig naar jouw verhalen, dus heb ik net al je verslagen weer gelezen. Ik ben blij dat je nu bij de verschillende scholen voor de klas kunt staan en je vak kunt beoefenen. Met deze ervaring en alle andere dingen die je ziet en meemaakt is je stage een hele belevenis. Nog maar twee weekjes en je thuisfront komt bij je langs. .... Laat je hen wel in de schoolbanken zitten en meedoen met de les!
    Met ons gaat het goed. Bink is dit weekend voor het eerst op zijn kamer in Eindhoven gebleven "omdat hij daar beter kan studeren". Afgelopen week hebben wij op zijn school met zijn mentrix gesproken, "U ziet er uit als de moeder van Bink. Hij heeft al heel wat ervaring in zijn rugzak". Nou, het zal dan allemaal vast wel goed komen met Bink. Ben wel blij dat Luit en Teus nog thuis wonen.
    Ik ga nu nog even de was ophangen en dan met het gezin liggen op de bank om te kijken naar ons favoriete tv programma "So you think you can dance".
    Fijne tijd nog en groetjes weer aan Arjen.
    Von

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 08 Aug. 2013
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 13766

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 06 Januari 2014

Stage in Zuid Afrika

Landen bezocht: